Obrenovac, 24.10.2019

PRETERANA UPOTREBA SOLI VODI U BOLEST


Izvor: Kurir.rs,Lokalne novine | Obrenovac, 08.10.2019.
Na kutiji treba da stoji upozorenje

Foto:Shutterstock




Grupa lekara iz celog sveta traži da se preduzmu hitne mere kako bi se ljudi upozorili na opasnosti prekomerne upotrebe soli.

Oni smatraju da bi kuhinjska so u prodavnicama obavezno trebalo da ima etiketu sličnu onoj koja se nalazi na kutijama cigareta. Na njoj bi trebalo da piše „ograničite upotrebu“ i „preterani unos natrijuma uzrokuje visok krvni pritisak i povećava rizik od raka želuca, moždanog udara, srčanih i bubrežnih bolesti“. Oni dodaju da bi ovo upozorenje moglo spasti milione života.

Nezdrava ishrana je vodeći uzrok smrti na globalnom nivou. Preterana upotreba soli je najveći krivac, a procenjuje se da je tokom 2018. godine odnela više od tri miliona života. Svetska zdravstvena organizacija postavila je cilj zemljama da do 2025. smanje unos natrijuma za 30 odsto.

TOP 5 NAMIRNICA S MNOGO SOLI

1. Hleb i pekarski proizvodi

- U 1 kg hleba nalazi se prosečno 13,5 g soli, a samo dve kriške hleba sadrže 1 g soli. Pekarski proizvodi poput peciva, lisnatog testa i pereca sadrže više soli.

2. Suhomesnati proizvodi i masni sirevi

- Nekad su se nazivali i delikatesi, te bi zato trebalo i da se konzumiraju povremeno i vrlo umereno!

3. grickalice

- Štapići, ribice, čips, perece, kokice - sve to sadrži puno soli, ali to nije sve, uz grickalice se obično piju i slatki napici ili pivo, što dodatno utiče na gojenje.

4. Tartar, senf ili kečap

- Sto grama kečapa sadrži 3 g soli, ista količina tartar sosa 3,25 g, kao i senf. U to se ubraja i soja sos, kao i kocke za supu i supa u kesicama, a i svi dodaci jelima uz koje se navodno bolje jede.

5. Parče pice

- Sadrži 4,5 grama soli. Ta brojka može biti samo veća ako su, umesto šunke, na pici kobasica ili pršut.

DONOSIMO VAM NEKE MITOVE O SOLI KOJI NIKAKO NE PIJU VODU

Ne solim previše

Ako ne dosoljavate hranu na tanjiru, ne znači da ne preterujete s konzumacijom soli. Više od 75 odsto soli nalazi se u prerađenoj hrani.

Kupujem posebnu so koja nije štetna

Zapamtite, svaka so je štetna ako se s njom pretera, nezavisno od toga da li je morska ili kamena, sitna ili krupna, himalajska ili neka druga.

So mi je potrebna jer sadrži jod

Smanjenjem unosa soli na 5 g dnevno unos joda bio bi 125 mikrograma dnevno, nešto manji od preporučenih 150 mikrograma za odrasle.

Solim jer je hrana inače bljutava

Loši kuvari kuvaju slano da prikriju propuste, a dobar ukus doteruju začinima. Kad počnete da smanjujete unos soli, vašem čulu ukusa biće potrebno nekoliko dana ili nedelja da se navikne na nove ukuse.

Imam normalan pritisak, ne moram da pazim

Osetljivost krvnog pritiska na so povećava se starenjem, a prekomernim unosom soli u mladosti povećavamo rizik za razvoj bubrežnih i srčanih bolesti u budućnosti.





Lokalne Novine Obrenovac


Vuk Ilić PR Agencija za izradu i održavanje WEB portala LOKALNE NOVINE Obrenovac
Portal LOKALNE NOVINE je javno internet glasilo registrovano pod brojem : IN 000333
Upotreba autorskog materijala objavljenog na stranicama ovog portala dozvoljena je uz obavezno navođenje izvora
Ostale uslove korišćenja portala pročitajte OVDE