Obrenovac, 21.04.2024

DESET NAHRANLJIVIH NAMIRNICA NA SVETU


Izvor: nova.rs/Zadovoljna.hr/Lokalne novine | Obrenovac, 18.07.2021.
U jednom danu mo┼żemo da pojedemo ograni─Źenu koli─Źinu hrane, a pritom je dobro unositi hranjive sastojke zahvaljuju─çi kojima na┼íe telo bolje i zdravije funkcioni┼íe

Foto:Shutterstock


Da bismo u tome uspeli, jednostavno moramo jesti namirnice koje su vrlo hranjive.

U nastavku je lista deset najhranjivijih namirinica na planeti koje ─çe vam, ako ih uvrstite u svoju ishranu, olakšati ovaj va┼żan zadatak, prenosi Zadovoljna.hr.

1. Losos

Nisu sve ribe jednake. Losos (i druge vrste masnih riba) sadr┼że najve─çu koli─Źinu omega-3 masnih kiselina. Omega-3 masne kiseline su izuzetno va┼żne za optimalnu funkciju našeg tela. Povezane su s opštim blagostanjem i manjim rizikom od mnogih ozbiljnih bolesti.

Losos sadr┼żi i veliku koli─Źinu drugih hranjivih sastojaka. Tu su visokokvalitetne ┼żivotinjske belan─Źevine, vitamini i minerali, uklju─Źuju─çi velike koli─Źine magnezijuma, kalijuma, selena i vitamina B.

Stoga je dobra ideja  jesti masnu ribu barem jednom ili dva puta nedeljno. Studije su pokazale da ljudi koji redovno jedu masnu ribu imaju manji rizik od sr─Źanih bolesti, demencije i drugih ─Źestih bolesti. Osim toga losos je ukusan i prili─Źno jednostavan za pripremu.

2. Kelj

Kelj je kralj lisnatog povr─ça. Sadr┼żi vitamine, minerale, vlakna, antioksidante i razna bioaktivna jedinjenja. Kako piše Healthline, mo┼żda je i zdraviji od spana─ça. Iako su i jedan i drugi jako hranjivi, kelj sadr┼żi manje oksalata, supstance koja u crevima mo┼że da ve┼że minerale poput kalcijuma, sprje─Źavaju─çi njihovu apsorpciju.

Kelj i ostalo zelje tako─Ĺe sadr┼że puno biokativnih jedinjenja za koje su ispitivanja pokazala da imaju ulogu u borbi protiv raka.

3. Beli luk

Ne samo da beli luk ukusna jela mo┼że u─Źiniti još ukusnijim, nego je i vrlo hranjiv. Bogat je vitaminima C, B1 i B6, kalcijumom, bakrom, manganom i selenom. Tako─Ĺe, beli luk je bogat korisnim sumpornim jedinjenjima poput alicina.

Mnoge studije pokazale su da alicin i beli luk mogu sniziti krvni pritisak kao i ukupni i “loš” LDL holesterol. Pored toga, podi┼żu “dobar” HDL holesterol i potencijalno smanjuju rizik od sr─Źanih bolesti.

Studije su, tako─Ĺe, pokazale i da ljudi koji jedu puno belog luka imaju mnogo manji rizik od nekoliko ─Źestih karcinoma, posebno od karcinoma debelog creva i ┼żeluca.

4. Školjke

Mnoge morske ┼żivotinje bogate su hranjivim sastojcima, ali školjke su verojatno najhranjivije od svih. Iako najhranjivije, ve─çina ljudi retko ih konzumira. Me─Ĺu hranjivim sastojcima kojima su bogate jesu vitamin B12 i cink. Tu su i vitamin C, kalijum, selen i gvo┼ż─Ĺe. Zato, ako ste u prilici, razmislite i o dodavanju školjki u svoju ishranu.

5. Krompir

Krompir sadr┼żi malo gotovo svih hranjivih sastojaka koji su nam potrebni. Jedan krompir bogat je kalijumom, magnezijumom, gvo┼ż─Ĺem, bakrom i manganom. Sadr┼żi vitamin C i ve─çinu vitamina grupe B.

Tako─Ĺe, je jedna od najzasi─çenijih namirnica. Ako nakon kuvanja pustite krompir da se ohladi, on stvara otporni škrob, supstancu sli─Źnu vlaknima s mnogim mo─çnim zdravstvenim blagodetima.

6. D┼żigerica

Ljudi jedu ┼żivotinje milionima godina. Me─Ĺutim, moderna ishrana prednost daje miši─çnom mesu nad mesnim organima, a u pore─Ĺenju sa organima miši─çno meso je nutritivno loše.

Od svih organa, najhranjivija je d┼żigerica. Bogata je raznim vitaminima, bakrom, gvo┼ż─Ĺem, fosforom, cinkom i selenom. Jedenje d┼żigerice jednom nedeljno dobar je na─Źin da osigurate optimalnu koli─Źinu ovih hranjivih sastojaka.

7. Sardine

Sardina je mala riba koja se mo┼że jesti cela. Ako se u obzir uzme ─Źinjenica da su organi obi─Źno najhranjiviji delovi ┼żivotinje,  onda ne ─Źudi što su cele sardine vrlo hranjive. Sadr┼że gotovo sve hranjive sastojke potrebne našem telu i gotovo su nutritivno savršene. Izme─Ĺu ostalog, sadr┼że i puno omega-3 masnih kiselina zdravih za srce.

8. Borovnice

Kada su u pitanje hranjive vrednosti vo─ça, borovnice su prve u svojoj ligi. Iako nisu bogate vitaminima i mineralima kao povr─çe, prepune su antioksidansa. Neki od njih mogu imati zaštitne efekte na naš mozak.

Nekoliko studija ispitivalo je zdravstvene efekte borovnica na ljude. Jedno istra┼żivanje pokazalo je da borovnice poboljšavaju pam─çenje kod starijih odraslih osoba, a drugo da su gojazni muškarci i ┼żene sa metaboli─Źkim sindromom imali sni┼żeni krvi pritisak i smanjene markere oksidovanog LDL holesterola kada su u ishranu dodali borovnice.

Više studija sugerisalo je i da mogu pomo─çi u borbi protiv raka.

9. ┼Żumance

Zbog koli─Źine holesterola ┼żumance se nepravedno zapostavlja. Me─Ĺutim, i studije su pokazale da se ne radi o holesterolu zbog kojeg bi trebalo posebno da brinete. Jedenje umerenih koli─Źina ┼żumanceta ne podi┼że loš holesterol u krvi.

Zato nemojte be┼żati od ┼żumanceta, jedne od najhranjivijih namirnica na planeti. Cela jaja su toliko hranjiva da se ponekad nazivaju prirodnim multivitaminom. ┼Żumanca su puni vitamina, minerala i razli─Źitih hranjivih sastojaka.

Izme─Ĺu ostalog, jaja sadr┼że visokokvalitetne proteine i zdrave masti, a nekoliko studija sugeriše da mogu da pomognu u mršavljenju. Osim toga, jaja su jeftina i jednostavna za pripremu.

10. Tamna ─Źokolada (kakao)

Tamna ─Źokolada sa visokim sadr┼żajem kakaa jedna je od najhranjivijih namirnica koje mo┼żete da jedete. Sadr┼żi vlakna, gvo┼ż─Ĺe, magnezijum, bakar i mangan. Ali najve─ça korist je neverojatna paleta antioksidanata.

Više istra┼żivanja na ljudima pokazalo je da tamna ─Źokolada ima mo─çne zdravstvene beneficije, uklju─Źuju─çi poboljšani protok krvi, ni┼żi krvi pritisak, smanjeni LDL i poboljšanu funkciju mozga. Mo┼że smanjiti i rizik od sr─Źanih bolesti.

Iako je ve─ç ─Źokolada sa 70 posto kakaa dobra, najbolja je ona koja sadr┼żi 85 posto i više kakaa. Jedna kockica dnevno izvrstan je na─Źin da ishranu dopunite dodatnim antioksidansima.

UZIMAJTE HRANJIVE NAMIRNICE

Da zaklju─Źimo, najlakši na─Źin da unesete puno hranjivih sastojaka bez mnogo kalorija je uzimanje dodataka ishrani. Me─Ĺutim, ti dodaci ne mogu da zamene zdravu ishranu, pa je bolji na─Źin da se snabdete namirnicama koje su bogate hranjivim sastojcima i na njima bazirate svoju ishranu.

Ve─ç danas, ako to ne ─Źinite, po─Źnite da dodajete namirnice sa popisa u svoju ishranu i vrlo brzo ─çete osetiti njihove blagodeti.





Lokalne Novine Obrenovac


Vuk Ili─ç PR Agencija za izradu i odr┼żavanje WEB portala LOKALNE NOVINE Obrenovac
Portal LOKALNE NOVINE je javno internet glasilo registrovano pod brojem : IN 000333
Upotreba autorskog materijala objavljenog na stranicama ovog portala dozvoljena je uz obavezno navo─Ĺenje izvora
Ostale uslove kori┼í─çenja portala pro─Źitajte OVDE