Obrenovac, 14.11.2018

Oja─Źajte imunitet deteta ishranom


Izvor: yumama.com, Lokalne novine | Obrenovac, 08.03.2018.
Dana┼ínja deca su ┼żrtve lo┼íe ishrane sa mnogo masti, gaziranih pi─ça, slanih grickalica i slatki┼ía, a sve to dovodi do slabljenja imunog sistema.

Foto:Promo


´╗┐

Imuni sistem štiti telo od mikroorganizama (bakterije, virusi, gljivice, paraziti) koji izazivaju razne bolesti. Sva deca su stalno izlo┼żena ovim patogenima, ali izlo┼żenost ne zna─Źi da ─çe dete i da se razboli.

Dobar imuni sistem obezbe─Ĺuje detetu sna┼żnu prirodnu odbranu od bolesti. Ako je imuni sistem loš, organizam postaje podlo┼żan umoru i bolesti, pa ne mo┼że da se zaštiti od infekcija - bilo da su uobi─Źajene, kao prehlade i alergije, ili ozbiljne, uzrokovane produ┼żenom imunom neravnote┼żom.

Ukoliko je vaše dete podlo┼żno bolestima, morate da mu postepeno poja─Źavate imunitet, dok ne postane jak koliko je to mogu─çe.

Kako "radi" imuni sistem?

Imuni sistem prepoznaje i razgra─Ĺuje sve što je telu strano, uklju─Źuju─çi ─çelije mikroba, bakterije, strane supstance i toksi─Źne komponente.  

Timus (grudna ┼żlezda koja uti─Źe na rast), slezina, i drugi unutrašnji organi stvaraju imune ─çelije koje bivaju nošene kroz telo limfnim putevima do limfnih ─Źvorova, a oni skladište te ─çelije i poma┼żu da se stvori limfna barijera protiv infekcije.

Mati─Źne ─çelije se stvaraju prve, a onda se pretvaraju u više vrsta ─çelija koje se otpuštaju u cirkulaciju i nose u sve delove organizma. ─ćelije memorije prepoznaju strane ─çelije i hemikalije, a efektorne ih eliminišu.

Imune ─çelije mogu da oštete nestabilni molekuli kiseonika, tzv. slobodni radikali, koji se u velikom broju nalaze u štetnoj hrani, a prisutni su prilikom zra─Źenja i tokom izlo┼żenosti duvanskom dimu.

─îime oja─Źati imunitet?

Minerali i vitamini poma┼żu ja─Źanje imunog sistema - neutrališu─çi ─Źestice koje ošte─çuju ─çelije.

Dobra ishrana je klju─Źna za razvoj i odr┼żavanje imunog sistema. Nutritivni deficit mo┼że da dovede do hroni─Źnih imunoloških problema, pošto je  bakterijama i virusima lakše da se razviju ako nedostaju neki nutrijenti koji stimulišu jak imuni sistem, uklju─Źuju─çi vitamine A, C, E i esencijalne masne kiseline. Najva┼żniji minerali su selen, cink, gvo┼ż─Ĺe, bakar, magnezijum. Ove nutrijente treba uzeti iz hrane (sve┼że vo─çe i povr─çe, orašasto vo─çe, semenje, integralne ┼żitarice). Minerali selen i cink su nezamenljivi za imunitet, jer su potrebni za izgradnju mnogih enzima koji štite telo od slobodnih radikala.


Cink

Ovaj dragoceni mineral pove─çava produkciju belih krvnih ─çelija koje se bore protiv infekcija. Tako─Ĺe poma┼że stvaranje antitela. Pove─çava broj T ─çelija koje se bore protiv mikroorganizama. Kod beba i dece, cink redukuje pojavu akutnih respiratornih infekcija. Izvori cinka su: oboga─çene ┼żitarice, junetina, ─çuretina, pasulj.

Vitamini B grupe

Ovi vitamini ─Źine grupu od osam me─Ĺusobno povezanih vitamina koji se prirodno nalaze u biljnim i ┼żivotinjskim izvorima. Kako su hidrosolubilni,  tj. rastvorljivi u vodi, ne mogu da se akumuliraju u organizmu, pa moraju da se unose svakog dana. Gube se prilikom procesiranja - ljuštenja i kuvanja vo─ça i povr─ça. Bogati izvori B vitamina su zeleno lisnato povr─çe, krompir, integralne ┼żitarice, mahunarke, orasi, zrnevlje, jetra i mršavo meso.

Vitamin C

Ovaj vitamin se iz brojnih razloga nalazi na vrhu liste imunogenih nutrijenata. Poma┼że da imuni sistem ostane zdrav i da se organizam br┼że oporavi. Pove─çava produkciju belih krvnih ─çelija koje se bore protiv infekcija, ali i nivo interferona, antitela koje obla┼że površinu ─çelija, preveniraju─çi ulazak virusa u njih. Smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti i pove─çava nivo HDL (dobrog) holesterola, sni┼żavaju─çi nivo lošeg - LDL holesterola.

Pošto se ne akumulira u organizmu, mora da se svakodnevno unosi. Ima zna─Źajnu ulogu za otpornost organizma. Štiti od opasnih slobodnih radikala i mo─çni je antioksidans. Nalazi se u sve┼żem vo─çu, sokovima, povr─çu. Dnevna doza vitamina C za decu do šest godina iznosi 250 miligrama, a za stariju od šest godina 500 miligrama.

Vitamin E

Vitamin E je antioksidans i stimulator imunog sistema. On stimuliše produkciju B limfocita, imunih ─çelija koje stvaraju antitela za destrukciju bakterija. Smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti. Prirodni izvori su zrnevlje i biljna ulja.

Karotenoidi

Beta karoten pove─çava broj ─çelija koje se bore protiv infekcija i mo─çni je antioksidans u borbi protiv slobodnih radikala. Organizam pretvara beta karoten u vitamin A koji ima antikancerogeni i imunostimuliraju─çi efekat. Me─Ĺutim, suviše vitamina A je toksi─Źno, pa je bolje da se beta karoten uzima preko hrane i pusti organizam da sam reguliše njegovo pretvaranje u vitamin A.

Bioflavonoidi

Bioflavonoidi su grupa fitonutrijenata koja poja─Źava imuni odgovor i štiti ─çelije od spoljašnjih uticaja. Ishrana bogata vo─çem i povr─çem obezbe─Ĺuje njihov adekvatan unos.

Magnezijum

Neobi─Źno je va┼żan mineral, neophodan za ve─çinu reakcija u organizmu, izme─Ĺu ostalog transport glukoze i ja─Źanje imunog sistema.

Faktori ja─Źanja imunog sistema

Dojenje

Klju─Źno je za razvoj imunog sistema (onoliko dugo koliko je mogu─çe). Dojenje obezbe─Ĺuje faktore neophodne da zaštite bebu od bolesti. Dokazano je da se kod dojenih beba javlja manje infekcija nego kod onih koje nisu sisale.

Masti ili ja─Źaju, ili slabe imune funkcije - u zavisnosti od vrste.

Loše masti (dehidrogenizovane - u pr┼żenoj hrani i margarinu predisponiraju decu za ponovljene infekcije.

Esencijalne masne kiseline (dobre masti) su klju─Źne za normalnu funkciju imunog sistema. Nalaze se u maslinovom, lanenom ulju i uljastim ribama  (losos, tuna). One pove─çavaju aktivnost fagocita, belih krvnih ─çelija koje razgra─Ĺuju bakterije. Tako─Ĺe unapre─Ĺuju zdravlje svakog organa u telu.

Probiotici su kulture acidofilnih bakterija koje se nalaze u intestinalnom traktu zdravih ljudi. Probiotici se bore sa štetnim kulturama i preveniraju transport patogena u telu. Tako─Ĺe omogu─çavaju gastrointestinalnom traktu da pove─ça unos minerala, jer njihov manji unos sni┼żava imunitet.  Laktobakterija je jedina prirodna odbrana od kandide i ostalih gljivi─Źnih infekcija koje veoma sni┼żavaju imunitet. Aktivne acidofilne kulture  ubrzavaju eliminaciju toksi─Źnih produkata varenja i omogu─çavaju usvajanje neophodnih nutrijenata iz hrane. Te bakterije su esencijalne za dobar imunitet.

Probiotici se preporu─Źuju kod uzimanja antibiotika, upale srednjeg uha, aftoznih promena na sluznici usta, dijareje(proliva) i konstipacije (zatvora), kolika (gr─Źeva), alergije na hranu, intestinalnih virusnih infekcija, kandidijaze.

Fizi─Źka aktivnost tako─Ĺe poma┼że izgradnju dobrog zdravlja - podsti─Źu─çi cirkulaciju i poma┼żu─çi snabdevanje ─Źitavog tela kiseonikom. Duboko disanje, sve┼ż vazduh i sun─Źanje dopunjuju telesni kiseonik. Bilo bi dobro  da deca neko vreme tokom dana provedu napolju, kako bi sun─Źeva svetlost ubrzala apsorpciju vitamina D, zna─Źajnog za kosti i dobar imunitet.





Lokalne Novine Obrenovac


Vuk Ili─ç PR Agencija za izradu i odr┼żavanje WEB portala LOKALNE NOVINE Obrenovac
Portal LOKALNE NOVINE je javno internet glasilo registrovano pod brojem : IN 000333
Upotreba autorskog materijala objavljenog na stranicama ovog portala dozvoljena je uz obavezno navo─Ĺenje izvora
Ostale uslove kori┼í─çenja portala pro─Źitajte OVDE