Obrenovac, 06.02.2023

OVO SU SVA LEKOVITA SVOJSTVA LEBLEBIJE


Izvor: Espreso/Cajeviza.com/Lokalne novine | Obrenovac, 05.11.2022.
Oduševićete se kada vidite kako DOPRINOSI ZDRAVLJU

Foto:Printscreen/Youtube/ Recepti Brigita Husic


Upoznajte leblebije, mahunarke koju su isto─Źne kulture odavno prepoznale kao veoma ukusnu i ništa manje lekovitu biljku.

Leblebija ima mnogo imena, mo┼żete je prona─çi i pod nazivom slanutak, naut, ceci i slani pasulj.

Šta je leblebija?

Leblebija (cicer arietinum) je vrsta biljke iz familije bobova. Ona je mahunarka ─Źije seme je najsli─Źnije semenu soje ili sušenom grašku. Postoje dve sorte leblebije, a to su desi i kabuli. Sortu desi karakteriše sitnije zrno, tamnobraon bolje, dok kabuli ima krupnije zrno svetlo braon boje.

Za koju god od ove dve vrste leblebije se odlu─Źite, ne─çete pogrešti. Ova mahunarka je prebogata proteinima i vlakinima, a kao prate─çi elemeti su vitamini i minerali za koje nauka ima dokaze da su od krucijalne va┼żnosti za naše zdravlje.

Svi koji je koriste u kulinarstvu, prave─çi veoma ukusna i pikantna jela su upoznati sa vrlo va┼żnom ─Źinjenicom, koju treba shvatiti "zdravo a gotovo", da se mlada leblebija ne koristi! Mlada leblebija sadr┼żi visok sadr┼żaj jabu─Źne i oksalne kiseline, koje mogu izazvati ozbiljne poreme─çaje u organizmu. Zato koristimo plodove isklju─Źivo zrele biljke!

Sastav i hranljiva vrednost leblebije

Kada je re─Ź o biohemijskom sastavu leblebije, osušeno zrno ove mahunarke sadr┼żi 23 % belan─Źevina, 53 % ugljenih hidrata, 4-5 % biljnog ulja, 3-5 % celuloze i 3 % mineralnih materija.

Jedna šolja ove namirnice vam tako─Ĺe obezbe─Ĺuje 50 % dnevne potrebe organizma za kalijumom, 2% za vitaminom A, 13% za vitaminom C, 69% za gvo┼ż─Ĺem, 55% za vitaminom B6 i 57 % za magnezijumom. Pored svega toga leblebija sadr┼żi i vitamin K, folate, fosfor, cink, bakar, mangan, kolin i selenijum.

Leblebija je zasigurno jedan od najboljih izvora proteina, vlakana, B6 vitamina, gvo┼ż─Ĺa i magnezijuma za vegane i sve one koji su alergi─Źni na gluten. Leblebija je bogata i esencijalnim amino-kiselinama koje telo nije u mogu─çnosti da stvori samo, kakav je slu─Źaj sa neesencijalnim amino-kiselinama. Ve─çina namirnica koje nisu ┼żivotinjskog porekla imaju nedoststak amino kiseline metionina, dok celovitim ┼żitaricama nedostaje lisina i zato da biste dobili ceo paket amino kiselina kombinujte leblebiju sa celovitim ┼żitaricama.

Leblebija je veoma dobar izvor gvo┼ż─Ĺa, ─Źak i kuvana leblebija sadr┼żi duplo više gvo┼ż─Ĺa od jednake koli─Źine mesa. Koli─Źina kalcijuma u leblebiji je tako─Ĺe visoka i udru┼żena je s belan─Źevinama koje pove─çavaju njegovu apsorbciju. Ako su u obroku zastupljene i ┼żitarice, takav obrok ima potpuni sastav potrebnih aminokiselina. Leblebija ima nizak glikemijski indeks.

Novija istra┼żivanja, koja su obuhvatila 19 razli─Źitih kultivisanih sorti uzgajenih u stakleniku, pokazala su da je i liš─çe leblebije isto tako vredno pa┼żnje, jer sadr┼żi osim vitamina i zna─Źajnu koli─Źinu nekih minerala, pa tako mo┼że parirati kupusu i spana─çu.

Sadr┼żaj kalcijuma, magnezijuma i kalijuma u liš─çu leblebije ve─çi je nego u spana─çu i kupusu dok je sadr┼żaj gvo┼ż─Ĺa, cinka i bakra pribli┼żno jednak.

Rezultati ovog istra┼żivanja mogli bi imati veliku va┼żnost za zemlje gde se leblebija i uzgaja, a to su pre svega Indija, Srednji istok i Srednja Evropa. U tim je zemljama ─Źesto zabele┼żen i manjak odre─Ĺenih namirnica u ishrani, pa bi liš─çe leblebije moglo biti odli─Źan alternativni izor.

Lekovita svojstva leblebije

U borbi protiv dijabetesa

Istra┼żivanja su pokazala da dijabeti─Źari tipa 1 koji ─Źesto konzumiraju namirnice bogate vlaknima imaju sni┼żen nivo glukoze, a kod dijabeti─Źara tipa 2 se mo┼że poboljšati nivo še─çera u krvi, lipida i insulina. Stru─Źnjaci preporu─Źuju 21-25 g dijetalnih vlakana dnevno za ┼żene i 30-38 g za muškarce.

─îuva zdravlje kostiju

Gvo┼ż─Ĺe, fosfati, kalcijum, magnezijum, mangan, cink i vitamin K koji se nalaze u leblebiji doprinose zdravlju i ja─Źini kostiju. Ipak treba biti oprezan kad su u pitanju ovi minerali jer previše fosfora, a premalo kalcijuma mo┼że rezultirati slabljenjem kostiju.

Sni┼żava krvni pritisak

Jedna od najva┼żnijih promena koje treba da usvojite da biste snizili pritisak jeste da jedete namirnice koje su siromašne natrijumom, a upravo takva je leblebija. Pored toga tu je kalijum koji je jednako va┼żan za normalizaciju krvnog pritiska.





Lokalne Novine Obrenovac


Vuk Ili─ç PR Agencija za izradu i odr┼żavanje WEB portala LOKALNE NOVINE Obrenovac
Portal LOKALNE NOVINE je javno internet glasilo registrovano pod brojem : IN 000333
Upotreba autorskog materijala objavljenog na stranicama ovog portala dozvoljena je uz obavezno navo─Ĺenje izvora
Ostale uslove kori┼í─çenja portala pro─Źitajte OVDE