Obrenovac, 30.11.2021

VREME JE DA NAUČITE


Izvor: zena.blic.rs/Jasna Vujičić/Lokalne novine | Obrenovac, 15.06.2021.
Većina ljudi NE ZNA šta znači DIJETA

Foto:zena.blic.rs


Sve više ljudi danas je na određenim dijetama, pogotovo u periodu pre leta, a većina tih redukovanih načina ishrane zapravo nije zdravstveno utemeljena. Pod ovim pojmom obično se podrazumeva smanjenje obroka i izgladnjivanje, ali to uopšte nije tačno!

Interesantno je da većina vas koji požele da mi se jave sa željom za individualnom dijetom uopšte nemaju pravu sliku šta to znači kada ste na dijeti. Dok jedni misle da dijeta znači gladovanje, drugi smatraju da je to “kontrolisana gozba” u kojoj smete da jedete šta god vam padne na pamet, dok god je to u nekim kalorijskim granicama. Ni prvi ni drugi nisu u pravu, jer je jedna individualna dijeta ili plan ishrane nešto sasvim drugo. Možda je dobro da vam ovde predočim jedan primer dijete (za redukciju telesne težine kod zdravih osoba) kako biste shvatili u čemu je stvar:

Doručak: integralni hleb, sir mladi, kiselo mleko ili jogurt + mleveno laneno seme, sveža paprika

Užina 1: jabuka, blanširani bademi (bez opne)

Ručak: supa od povrća, integralni pirinač, riba pečena u rerni na plehu na papiru za pečenje uz dodatak peršuna, belog luka, ruzmarina i par kolutova limuna

Užina 2: pirinčane galete sa limunadom bez šećera ili crna čokolada sa 70% kakaoa

Večera: integralni hleb,pileće belo meso, zelena salata s maslinovim uljem, čaj od nane bez šećera

Primetili ste da u ovom primeru nema količina (dakle, nema ni kalorijskih vrednosti), dok ih ja za svakog pacijenta dajem i to u gramima i naravno u kalorijama za svaki obrok. Pored navedenog, u planu ishrane je dozvoljeno piti vodu, a sve ostalo nije, uz izuzetak nekih začina i namirnica koje obično dajem u objašnjenju dijete. Gornja lista je samo jedna od bezbroj kombinacija i primenjiva za zdrave osobe. Jasno je da oboleli od nekih bolesti kod kojih je isključena upotreba pojednih namirnica iz gornjeg primera ne smeju da se hrane ovako, već se njima propisuje potpuno drugačiji jelovnik.

Dijeta je poseban režim ishrane koji ima za cilj ostvarivanje boljeg zdravstvenog stanja uz smanjenje ili povećanje ili održanje telesne težine. Medicinska dijeta je takav režim ishrane namenjen obolelim osobama kojoj je primarni cilj poboljšanje zdravlja. Znači, prava dijeta stavlja zdravlje u prvi plan, a potom i druge ciljeve koje želite da postignete.

Dijeta nije gozba, ni gladovanje, tu morate da menjate vaše loše navike u ishrani. Suština je da vam dobri načini pripreme, kao i satnica obedovanja ostanu kao jedan novi kvalitet života, uz druge zdrave navike, poput fizičke aktivnosti. Matematika zdravog života je jednostavna: unesi dovoljno nutritivno vredne hrane, a ukoliko hoćeš da smršaš – potroši više kalorija nego što uneseš.

Hoću ovo, neću ono…

U prvom koraku kod izrade individualne dijete tražim od pacijenata da mi u nutricionističkom kartonu označe namirnice koje ne vole (samo za zdrave osobe) kako bi im na dijeti bilo što lakše. Jasno je da svi mi imamo neke omiljene namirnice, dok druge svrstavamo u “bljak” kategoriju. Naravno, neki ovo šaljivo shvate kao poziv da izbace sve što je iole zdravo u svom budućem jelovniku, pa tako ponekad precrtaju svo povrće ili voće, žitarice i druge cele grupe namirnica. Dijeta nije šala, a izbacivanje celih grupa namirnica nije dozvoljeno po svim pravilima medicinske dijetetike.

Još je veći problem kada obolele osobe i to često od teških bolesti traže da im se u jelovniku ne nalazi ovo ili ono. Izvinite, ali koliko god da sam tolerantna, ovde podvlačim liniju. Zato obolelim pacijentima ne dozvoljavam da biraju, jer je njihova bolest već dovoljno učinila na izboru namirnica, pa je onda nemoguće ispoštovati i želje pacijenta na dijeti.

Interesantno je i kako pacijenti žele ciljano na primer da “skinu” samo deo oko kukova, dok im se sviđa kako izgleda gornji deo tela. I naravno, bez ikakve vežbe, samo hranom. Žao mi je, ali to je nemoguće.

Održivo rešenje

Nije cilj biti na dijeti neko vreme, a onda se vratiti na staro. Individualna dijeta treba da vas natera na razmišljanje i da vam bude vodič ka novom zdravijem životu. Opšta je preporuka za osobe na redukcionoj dijeti da smršaju 5-8 kg, jer je to održivo mršavljenje, bez posledica po zdravlje. Naravno, to ne znači da one osobe koje smršaju manje od toga treba da se zabrinu - nekome ipak treba mnogo više truda.





Lokalne Novine Obrenovac


Vuk Ilić PR Agencija za izradu i održavanje WEB portala LOKALNE NOVINE Obrenovac
Portal LOKALNE NOVINE je javno internet glasilo registrovano pod brojem : IN 000333
Upotreba autorskog materijala objavljenog na stranicama ovog portala dozvoljena je uz obavezno navođenje izvora
Ostale uslove korišćenja portala pročitajte OVDE