Obrenovac, 27.11.2021

HRANA KAO LEK


Izvor: Lepotaizdravlje.rs/Lokalne novine | Obrenovac, 02.09.2020.
┼áta je nutritivna psihijatrija i kome mo┼że pomo─çi?

Foto:Ilustracija/Pexels.com


Ono što jedete uti─Źe na to kako se ose─çate. Pa┼żljivim odabirom odre─Ĺenih namirnica mo┼żete, barem donekle, uticati na svoje mentalno zdravlje. Ovo bi, u najkra─çim crtama, bio sa┼żetak onoga što podrazumeva nutritivna psihijatrija. Ova oblast potkrepljena je brojnim istra┼żivanjima koja se bave razumevanjem odnosa izme─Ĺu ishrane i mentalnog zdravlja. Kao rezultat toga, neki psihijatri sada koriste ishranu kao deo strategije le─Źenja razli─Źitih mentalnih bolesti i stanja.

Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, više od 300 miliona ljudi širom sveta pati od depresije, a podaci pokazuju da je bolest dvostruko ─Źešc╠üa me─Ĺu ┼żenama nego muškarcima. Razli─Źita istra┼żivanja su odavno pokazala da je tipi─Źna zapadnja─Źka ishrana, koja uklju─Źuje zašec╠üerena pic╠üa, rafinisane ┼żitarice, pr┼żenu hranu, prera─Ĺeno meso i slatkiše, povezana sa povec╠üanim rizikom od razvoja depresije.

Studija iz 2020. godine, objavljena u me─Ĺunarodnom ─Źasopisu za istra┼żivanje ┼żivotne sredine i javno zdravlje, navodi konkretne primere hrane koja mo┼że pove─çati ili smanjiti rizik za oboljevanje.

Namirnice bogate omega-3 i mononezasic╠üenim mastima (divlji losos, avokado i ekstra devi─Źansko maslinovo ulje) smanjuju rizik od depresije. Sli─Źno je i sa odre─Ĺenim antioksidansima, uklju─Źujuc╠üi flavonoide (koji se nalaze u bobi─Źastom vo─çu, pasulju, citrusima i jabukama).

Nedostatak odre─Ĺenih hranljivih sastojaka, uklju─Źujuc╠üi magnezijum, folat, cink i vitamine D, B12 i B6, tako─Ĺe povec╠üava rizik od depresije. Zbog toga je potrebno da u ishranu uvedete što više namirnica koje sadr┼że magnezijum (mahunarke, avokado, orašasti plodovi, semenke, integralne ┼żitarice i tamna ─Źokolada). Folate c╠üete nac╠üi i u lisnatom povr─çu, citrusima, špargli i brokoliju. Hrana bogata cinkom uklju─Źuje ostrige, pasulj, semenke bundeve i indijski orah. Vitamin D se nalazi u lososu, sardini, jajima i pe─Źurkama, mada je za optimalan nivo ponekad potrebno koriš─çenje suplemenata. Vitamin B6 prisutan je u krompiru, batatu, bananama, lososu i tuni.

Jelovnik bogat povrc╠üem, voc╠üem, ribom, orasima, mahunarkama i maslinovim uljem, uz ograni─Źen unos prera─Ĺene hrane, daje sjajne rezultate u prevenciji mentalnih bolesti.

Bez obzira na to kakvo je vaše mentalno zdravlje, promena na─Źina ishrane mo┼że vam pomoc╠üi da se lakše nosite sa stresom. Pored toga, tu su i drugi pozitivni efekti, uklju─Źujuc╠üi potencijalno mršavljenje i ja─Źanje imuniteta. Jedna od posledica zdrave ishrane naj─Źeš─çe je regulisanje nivoa šec╠üera u krvi, holesterola i krvnog pritiska, kao i nesanice.





Lokalne Novine Obrenovac


Vuk Ili─ç PR Agencija za izradu i odr┼żavanje WEB portala LOKALNE NOVINE Obrenovac
Portal LOKALNE NOVINE je javno internet glasilo registrovano pod brojem : IN 000333
Upotreba autorskog materijala objavljenog na stranicama ovog portala dozvoljena je uz obavezno navo─Ĺenje izvora
Ostale uslove kori┼í─çenja portala pro─Źitajte OVDE