Obrenovac, 03.06.2023

DA LI STE SPREMNI ZA RANIJE BU─ÉENJE!?


Izvor: Kurir.rs/Lokalne novine | Obrenovac, 17.03.2023.
Kako se najbolje pripremiti za pomeranje kazaljki unapred, OVO NIJE BEZOPASNO!

Foto:Shutterstock


Kao što se svake jeseni obradujemo što ─çemo spavati jedan sat du┼że kada vra─çamo kazaljke na ─Źasovnicima na zimsko ra─Źunanje vremena, prelazak koji nas o─Źekuje narednog vikenda, ve─çinu ljudi neprijatno iznenadi. Da li ste spremni da pomerite satove za jedan sat unapred?

Letnje ra─Źunanje vremena po─Źinje u nedelju 26. marta, tako da ─çemo u no─çi izme─Ĺu subote 25. marta i nedelje 26. marta kazaljke pomeriti za jedan sat unapred (sa dva na tri sata). Te no─çi spava─çemo sat vremena kra─çe, ali dan ─çe trajati du┼że.

Pomeranje sata u Srbiji dešava se dva puta godišnje - poslednjeg vikenda u martu prelazimo na letnje, dok poslednjeg vikenda u oktobru po─Źinje zimsko ra─Źunanje vremena.

Me─Ĺutim, evo kako stru─Źnjaci objašnjavaju kako ovo pomeranje uti─Źe na san?

Vec╠üini odraslih potrebno je izme─Ĺu 7 i 9 sati sna tokom noc╠üi, dok deci mo┼że biti potrebno do 11 sati ili više. Dr Philip Alapat, docent medicine spavanja na Baylor College u Bejloru objašnjava da je gubitak sna povezan sa negativnim efektima na zdravlje i performanse tokom dana:

  • Smanjen raspon pa┼żnje
  • Povec╠üan broj profesionalnih ili saobrac╠üajnih nesrec╠üa
  • U ozbiljnijim slu─Źajevima, javljaju se štetna zdravstvena stanja kao što su mo┼żdani ili sr─Źani udar.

Jutarnja svetlost je dobra stvar, ka┼żu stru─Źnjaci. Kada svetlost u─Ĺe u naše o─Źi, to je signal mozgu da isklju─Źi melatonin, hormon koji telo proizvodi da nas uspava.

Bez elektronskih ure─Ĺaja

Doktorka Kora Kolet Brojner, pedijatar, zala┼że se za uspostavljanje strogih pravila u pogledu gledanja televizije, koriš─çenja telefona, kompjutera ili bilo kog drugog elektronskog ure─Ĺaja van spava─çe sobe.

- Ure─Ĺaji bi trebalo da budu isklju─Źeni i da se pune dalje od kreveta, bilo da su u kuhinji ili nekoj drugoj prostoriji osim spava─çe sobe - naglašava doktorka.

Kako piše "Metro", dovoljan je samo jedan poreme─çaj u rasporedu spavanja da bi se stvorio "domino efekt pospanosti". Prema istra┼żivanju stru─Źnjaka za spavanje, posledice menjanja naše rutine mogu trajati du┼że nego što o─Źekujemo, a sve zahvaljuju─çi hormonima koje naše telo proizvodi.

- Re─Ź je o melatoninu, hormonu koji proizvodi pinealna ┼żlezda u našem mozgu koja reguliše naš ciklus spavanja i budnosti. Lu─Źi se kao odgovor na mrak i poma┼że nam da se ose─çamo umorno i spremno za spavanje, a potiskuje ga svetlo tako da, kada smo više izlo┼żeni dnevnom svetlu, naše telo mo┼że proizvoditi manje melatonina - objašnjava doktorka Sue Pekok, psiholog specijalizovana za poremec╠üaje spavanja.

Pomeranje kazaljki na letnje ra─Źunanje vremena ─Źesto mo┼że da uzrokuje privremeni poreme─çaj našeg obrasca spavanja dok se naše telo ne navikne na promenu.

- Ovo posebno uti─Źe na one koji su osetljivi na promene kada je njihov ritam spavanja u pitanju. Nekima mo┼że da pro─Ĺe i nekoliko dana dok se nivo melatonina ne prilagodi novom ciklusu svetla i tame - ka┼że doktorka.

Sr─Źani i mo┼żdani udar, saobra─çajne nesre─çe...

Studije su otkrile povezanost izme─Ĺu prelaska na letnje ra─Źunanje vremena i kratkoro─Źnog rizika od sr─Źanog udara, mo┼żdanog udara, saobra─çajnih nesre─ça, poseta hitne pomo─çi i ozbiljnih poreme─çaja raspolo┼żenja.

Nedostatak sna uzrokovan pomeranjem sata mo┼że uticati na razmišljanje, donošenje odluka i produktivnost. Manje negativnih efekata na zdravlje povezano je sa "povratkom" na zimsko ra─Źunanje vremena.

Da biste izbegli probleme povezane s letnjim ra─Źunanjem vremena, najbolje je da se pripremite unapred. Prvo, doktorka Sue Pekok predla┼że postepeno prilago─Ĺavanje rasporeda spavanja odlaskom u krevet i bu─Ĺenjem od 10 do 15 minuta ranije svaki dan.

Ne savetuje se ni uvo─Ĺenje drasti─Źnih promena, jer odr┼żavanje doslednje rutine spavanja reguliše unutrašnji sat i poboljšava kvalitet sna. Preporu─Źuje se i da budete napolju što više u toku dana, kako biste smanjili ose─çaj umora.

- Kako jutra postaju svetlija, ako ste skloni poremec╠üajima spavanja, mo┼żda bi bilo vredno ulo┼żiti u zavese ili ─Źepove za uši. ─îak i maska za spavanje mo┼że pomoc╠üi u stvaranju pravog okru┼żenja za neprekidan odmor. Da bi tome dodala, dr Su ka┼że:

- Ve┼żbajte dobru higijenu sna izbegavajuc╠üi kofein i alkohol pre spavanja i bavite se praksama opuštanja da biste smirili svoje telo i um pre spavanja.

Saveti za pripremu tela

Dr Philip Alapat nudi savete o tome kako da pripremimo svoje telo na ─Źinjenicu da ─çemo izgubiti sat ili više sna:

  • Pomerajte alarm postepeno po 30 minuta. Ovo treba po─Źeti primenjivati najmanje dva dana pre po─Źetka letnjeg ra─Źunanja vremena, sve dok se ne probudite sat vremena ranije nego obi─Źno.
  • Ako niste u moguc╠ünosti da ustajete pola sata ranije, pokušajte da odete na spavanje barem sat ranije u subotu ili odspavajte malo u nedelju kako biste spre─Źili pospanost sledec╠üeg dana.
  • Odr┼żavajte spava─çu sobu hladnom, mra─Źnom i tihom kako biste optimizovali kvalitet sna. Hladna soba ─çe olakšati da zaspite.
  • Ograni─Źite vreme ispred ekrana pre spavanja – izbegavajte da gledate TV i buljite u ekran telefona neposredno pre spavanja.

Iako letnje ra─Źunanje vremena remeti normalnu rutinu spavanja ljudi, dr Alapat dodaje da je dobra ideja da pokušamo da odr┼żite redovno vreme odlaska na spavanje, kao i bu─Ĺenje kada se prilagodimo promeni vremena.





Lokalne Novine Obrenovac


Vuk Ili─ç PR Agencija za izradu i odr┼żavanje WEB portala LOKALNE NOVINE Obrenovac
Portal LOKALNE NOVINE je javno internet glasilo registrovano pod brojem : IN 000333
Upotreba autorskog materijala objavljenog na stranicama ovog portala dozvoljena je uz obavezno navo─Ĺenje izvora
Ostale uslove kori┼í─çenja portala pro─Źitajte OVDE