Obrenovac, 16.04.2024

Borovnice i spana─ç za bolje raspolo┼żenje


Izvor: B92,Lokalne novine | Obrenovac, 29.04.2017.
Ako ste ikad iskusili bla┼żenstvo u zalogaju ─Źokolade ili ste se nasme┼íili kad vam je neko ponudio pomfrit, onda znate da vas hrana mo┼że u─Źiniti sre─çnim

Foto:Thinkstock


´╗┐

Me─Ĺutim, iako je ta─Źno da vam vaša omiljena poslastica mo┼że nakratko poboljšati emocionalno stanje, trajna mo─ç mozga da poboljša raspolo┼żenje mo┼że proiste─çi samo iz dosledne upotrebe hranljivih namirnica.

Va┼żno je prepoznati razliku izme─Ĺu naglog naleta radosti izazvane kola─Źi─çem i pozitivnih u─Źinaka dugoro─Źnog unosa hrane dobre za zdravlje mozga. Istra┼żiva─Źi pa┼żljivije prou─Źavaju kako hrana mo┼że uticati na raspolo┼żenje i budu─çe kognitivne funkcije i ustanovili su da ono što jedete zaista ─Źini razliku.

Postoji mnoštvo dokaza koji pokazuju da temeljno istra┼żena mediteranska ishrana mo┼że smanjiti rizik od sr─Źanih bolesti, kancera i dijabetesa. To su dobre vesti! Ta ista dijeta se tako─Ĺe povezuje sa poboljšanim raspolo┼żenjem i smanjenim rizikom od depresije i slabljenja kognitivnih sposobnosti.
Klju─Ź mediteranske dijete le┼żi u naglasku na povr─çe, vo─çe, mahunarke, orašaste plodove, integralne ┼żitarice, maslinovo ulje i nemasne proteine, dok se smanjuje koli─Źina prekomerno obra─Ĺene, pr┼żene i zasla─Ĺene hrane. Uglavnom, jedite pravu hranu, a smanjite brzu hranu.

Izdanak mediteranske ishrane je dijeta MIND (mediteranska-DASH intervencija za odlaganje neurodegenerativnih promena), koja je zdrava za mozak, a koja je zasnovana na istoj hrani, ali stavlja dodatni naglasak na konzumiranje bobica, lisnatog povr─ça i orašastih plodova. Istra┼żiva─Źi su otkrili da ljudi koji se hrane prema MIND dijeti imaju bolje kognitivne sposobnosti i to toliko da su kao sedam i po godina mla─Ĺi od ljudi koji ne prate tu dijetu. Tako─Ĺe su otkrili da je kod ljudi koji se hrane u skladu sa MIND dijetom rizik od Alchajmerove bolesti smanjen za ─Źak 53 posto. Da, hranom se to mo┼że posti─çi.

Istra┼żivanja pokazuju da najsna┼żniji uticaj na zdravlje mozga pru┼ża kumulativan i sinergi─Źki u─Źinak svih namirnica u mediteranskoj/MIND dijeti, a ne jedna namirnica. Drugim re─Źima: nema odre─Ĺene superhrane koja ─çe vas u─Źiniti sre─çnim ili poboljšati kogniciju. Umesto toga, te┼żite zdravoj dijeti sa raznovrsnim, hranljivim namirnicama. Evo nekih sastojaka zdravih za mozak koje treba da imate na svom tanjiru i zašto bi trebalo da ih unosite:

Losos: Kod ljudi koji konzumiraju ribu bogatu omega-3 masnim kiselinama obi─Źno postoji manji rizik od depresije i pozitivniji afekat, koji se definiše time koliko do┼żivljavate pozitivno raspolo┼żenje i ose─çate radost. Bonus: Losos tako─Ĺe sadr┼żi vitamin B-12, koji poma┼że u stvaranju mo┼żdanih hemikalija koje uti─Źu na raspolo┼żenje. Nizak nivo vitamina B-12 je povezan s depresijom.

Probiotici: Bilo da dolaze iz suplemenata ili hrane, ove dobre bakterije nisu korisne samo za zdravlje organa za varenje. Ljudi koji uzimaju probiotike prime─çuju poboljšanja u uo─Źenim nivoima stresa i imaju pozitivniji mentalni stav u odnosu na ljude koji ne uzimaju probiotike.

Lisnato povr─çe: Spana─ç, blitva i drugo tamno lisnato povr─çe sadr┼żi magnezijum, koji mo┼że pozitivno da uti─Źe na nivo serotonina i da vam poboljša raspolo┼żenje. Oko polovini svih Amerikanaca nedostaje magnezijum, a taj manjak je povezan sa pove─çanim rizikom od depresije i anksioznosti. Osim lisnatog povr─ça, svojim obrocima dodajte magnezijumom bogate semenke bundeve, brazilski orah, leblebije i mahunarke.

Borovnice: S visokim sadr┼żajem antioksidanasa poznatih kao flavonoidi, borovnice poma┼żu u aktivaciji mo┼żdanih putanja povezanih sa boljom kognicijom i smanjenim ─çelijskim starenjem.

Ostrige: Ovaj delikates morskih plodova sadr┼żi visok nivo cinka, minerala koji telo ne skladišti i koji se mora konzumirati svakodnevno. Nedostatak cinka se povezuje s depresijom. Ostali dobri izvori cinka su rakovi, govedina, mahunarke, leblebije i indijski orah.

─îokolada: Rezultati sistematskih istra┼żivanja ukazuju na to da kakao mo┼że odagnati loše raspolo┼żenje i zaštititi od depresije. Ispijanje toplog kakaoa bogatog antioksidansima poja─Źava ose─çaj zadovoljstva i dovodi ljude u dobro raspolo┼żenje. Me─Ĺutim, budu─çi da je previše še─çera negativno povezano sa zdravljem mozga, konzumirajte crnu ─Źokoladu i neka vam porcije budu kockica ili dve dnevno.

Izvor: Danas.rs





Lokalne Novine Obrenovac


Vuk Ili─ç PR Agencija za izradu i odr┼żavanje WEB portala LOKALNE NOVINE Obrenovac
Portal LOKALNE NOVINE je javno internet glasilo registrovano pod brojem : IN 000333
Upotreba autorskog materijala objavljenog na stranicama ovog portala dozvoljena je uz obavezno navo─Ĺenje izvora
Ostale uslove kori┼í─çenja portala pro─Źitajte OVDE